۱۳۸۸ مرداد ۱۵, پنجشنبه

صادقانه بگم، به جز یادآوری دیکتاتوری پهلوی و قاجار، هیچ احساسی نسبت به پرچم شیر و خورشید ندارم!

سالیان دارازی است که پرچم شیر و خورشید به وسیله گروهی که اکثرا سطلنت طلبها هستند به عنوان نماد ایرانیت قلمداد شده و همواره به عنوان اهرمی برای تحریک احساسات مردم به کار رفته است. هر چند تا این اواخر این پرچم به ظاهر بی آزار بود اما جدیدا تنها کاربردش تفرقه افکنی در بین معترضین شده است! راستی پرچمی که شیر آن اول بار توسط ترکان غزنوی وارد پرچم شد، شیر و خورشید همزمانش برای بار نخست به وسیله مغولها بر پرچم نقش بست و شمشیرش نیز در زمان محمد شاه قاجار وارد پرچم شد. راستی این پرچم که در همین بازه های زمانی نیز به کرات این المانها از آن حذف و اضافه شده اند، چطور میتواند نماد ایران و ایرانی با قدمتی چندین هزار ساله باشد؟ جواب این سوال در منافع شخصی گروهی پنهان است که به واسطه شکست دیکتاتوری پهلوی هیچ آبرویی در چنته ندارند.

۱۵ نظر:

  1. صادقانه بگم چون مطالعه و آگاهی ندارید

    پاسخحذف
  2. شما که مطالعه دارید و بیشتر از من خودتون رو ایرانی میدونی ، لطفا یک مورد نام ببر که نماد "شیر و خورشید" قبل از تیموریان بر پرچم ایران بوده باشه

    پاسخحذف
  3. agar motalee dashti midanesti ke shir heyvane moghadase iranian boode va khorshid ham nemade mehr parastie ariaii ha ast

    پاسخحذف
  4. من هم با کلیت صحبت شما موافقم. حتی اگر هزار دلیل هم بیاورند که این پرچم نشانه ایران ماست ولی آن چیزی که در این زمانه این پرچم القا می کند سلطنت طلبان و مخالفان ایده آلیست جمهوری اسلامیست.

    ما هم نمی گوییم که طرفدار پر و پا قرص جمهوری اسلامی هستیم! ما میگوییم که در این زمانه بالا بردن هر پرچمی نه تنها هیچ کمکی به این جنبش نمی کند بلکه باعث سو استفاده رژیم می شود.

    چرا باید وسط دعوا نرخ تعیین کنیم؟
    چرا نمی گذارید بر سر حداقل ها توافق کنیم؟
    برای اینکه اتحاد داشته باشیم باید دست از ایده آلیستی برداریم و روی منافع مشترک کار کنیم.

    اصلا نه پرچم جمهوری اسلامی را می آوریم نه شیر و خورشید را! یک پرچم واحد سبز بر می افراشیم و بر سر آن توافق می کنیم.

    نگذاریم اینگونه مسایل ما را از هدف دور کند.

    بیایید یاد بگیریم که بر سر اختلافاتمان صحبت کنیم و بر سر آن توافق کنیم.

    دوستان بدانید که همه ما میدانیم که اصولا برای یک جامعه سالم یک حکومت دموکرات سکولار از بهتریم حکومتهاست. ولی از تاریخ بیاموزیم که رسیدن از یک دیکتاتوری به یک حکومت دموکرات سکولار یک شبه ممکن نیست و ما بایستی لایه های میانی چون جمهوری اسلامی را از سر بگذرانیم.

    صحبت حداقلی که ما مطرح می کنیم و بر آن پا فشاری داریم همین جمهوریت است که مردم بواسطه آن رییس جمهور خود را انتخاب می کنند. ما فقط می گوییم بگذارید رییس جمهور منتخب مردم سر کار بیاید.

    همه می دانیم که حکومت ولایت مطلقه فقیه همان دیکتاتوریست و در راس آن آقای خامنه ای اشتباهات پی دی پیی می کند. ولی دوباره می گویم که امروز مساله ما مساله ریاست جمهوریست. ما باید قدمهایمان را شمرده و آگاهانه برداریم.

    بزرگترین و ملموسترین حرکت حساب نشده و ناشیانه همان انقلاب 57 بود که ما را اندکی به جلو برد ولی چون فنری که کشیده شده بود ما را به عقب قبل از مشروطه کشید.

    تا پیروزی

    پاسخحذف
  5. دوست عزیز،
    این نشان هم نشان پرچم مشروطه خواهان است و هم انتخاب نمایندگان اولین مجلس واقعا ملی در ایران. نازیهای آلمانی هم عقاب پرچم را روی پرچم خودشان گذاشتند، آیا حالا باید آلمانیها به این دلیل عقاب را از روی پرچمشان بردارند؟

    مهم نیست که یک نشانه یا سمبل چه چیزی را به یاد شخص "شما" می آورد، نماد ملی با کت و شلوار فرق دارد و آنرا به قد و قواره یک نفر نمی دوزند. نماد ملی چیزی است که ریشه در تاریخ یک ملت دارد، ولی همیشه گفته اند ملتی که تاریخ خودش را نشناسد، باید آنرا تکرار کند.

    به دل نگیرید، گناه از شیر و خورشید نیست، گناه از رابطه ما ایرانیها با تاریخ کشورمان است، و از شما که نمی توانید ذهنتان را از تبلیغات سی ساله جمهوری اسلامی خلاص کنید و در قرن بیست و یکم و در جهان اینترنت شیروخورشید را به دیکتاتوری قاجار و پهلوی ربط می دهید،

    آیا با این سطح اطلاعات تاریخی و این طرز تفکر جای تعجب دارد که سرنوشت ملت ایران این باشد؟

    به دل نگیرید ...

    پاسخحذف
  6. راستی یک چیز دیگر،

    اگر همینطور پیش برویم و بگوییم هر چیزی ما را بیاد یک چیز ناخوشایند می اندازد باید حذفش کرد، ممکن است فردا اجزای دیگر پرچم (رنگهایش) هم دیگران را یاد چیز های دیگر بیندازند (شال سید ها، خون و خونریزی، علامت تسلیم) آنوقت تکلیف چیست؟

    پاسخحذف
  7. برای اون دوستی که در مورد "شیر" صحبت کردن عرض کنم که اصولا شیر ایرانی شیر بی یال بوده، بنابراین حضور شیری با این ظاهر هیچ ارتباطی با ایران نداره.

    در ضمن اثری از شیر در پرچمهای قبل از اسلام به چشم نمیخوره و تنها در دوره هخامنشیان "عقاب و خورشید" بر پرچموجود داشته و در بقیه دورانها خورشید هم موجود نبوده

    پاسخحذف
  8. دوست عزیز " رهگذر تصادفی" اتفاقا هدف من هم همین مسئله هست که تاریخ رو مرور کنیم.


    البته به نظر من، عوام مخالف رژیم جمهوری اسلامی، گمان میکنن که پرچم شیر و خورشید قطعا ریشه در تاریخ کهن ایرانی داره و از زمانهای بسیار دور استفاده میشه
    و حتی اگر بهشون بگید که این پرچم برای اولین بار در قرن 9 هجری به صورت شیر و خورشید در اومده حتما نگاه عاقل اندر سفیهی به شما میندازن و شما رو از عمال جمهوری اسلامی به حساب میارن!

    پاسخحذف
  9. راستی رهگذر جان من هم باشما هم عقیده ام و معتقدم که نباید هر نماد ناخوشایندی رو حذف کرد، ولی نکته اینه که این ما نیستیم که میخوایم "شیر و خورشید" رو حذف کنیم، دلیلش هم اینه که اصلا چنین نمادی در حال حاضز بر روی پرچم رسمی ایران وجود نداره.

    همونطور که میبینی عده ای سعی میکنن نماد شیر و خورشید رو که پیش از این حذف شده دوباره بر گردونن.

    پاسخحذف
  10. سلام
    شدیدا با لینکت موافقم
    تو پروفایلت تو بالاترین یه چیزایی در مورد دعوتنامه نوشتی اگه اینطوریه که یه لطفی به من بی نوا و پایینترین بکن(عاقبت بی بالاترینی میشه پایین ترین)
    وبلاگت باحاله ولی به همه ی نوشته هات موافق نبودم
    بازم مرسی

    پاسخحذف
  11. ببخشید ایمیلمو یادم رفت بدم واسه امر خیر شما !
    soleimany6@gmail.com
    ممنون

    پاسخحذف
  12. دوست عزیز،

    نشان شیروخورشید رو جمهوری اسلامی حذف کرد و نه مردم. آیا ما حق نداریم چیزهایی رو که جمهوری اسلامی حذف کرده دوباره برگردونیم؟:
    حقوق حذف شده زنان رو،
    حق حذف شده آزادی دین و مذهب رو،
    حق حذف شده آزادی پوشش بخصوص برای زنان رو
    و الی ماشاءالله!

    آیا اگر هر کسی سعی بکنه در این شرایط این "حذف شده ها" رو دوباره برگردونه با مخالفت تو روبرو می شه؟

    پاسخحذف
  13. واقعاما ملت این مرزوبوم درچه زمانی سیر میکنیم ما باید اول یاد بگیریم مثل تمام ملتها اول دنبال گذشت وعبورازهرچه که مارااز هم جدا میکندباشیم.ما مردم از هرگروه ودسته باید یاد بگیریم مخالفمان وغیر هم فکرمان را تحمل کنیم اگر ظرفیت وتحملمان از مخالف بالا رود دیگر نه انقلابی خواهد شد نه جنگی نه دعوائی همه وهمه بایدبرخلاف سیاستمداران مثل تاریخ وگذشتگانمان درکنارهم باهردین ومذهب وفکر درکمال صلح وصفازندگی کنیم مگر نه اینکه ما فرزندان یک مادر ووطن (ایران عزیز)هستیم مگر نه اینکه وقتی به ایرانی توهین میشود برابریم.اول باید یاد بگیریم به تمام ایرانیان احترام بگذاریم واجازه ندهیم هیچ کس به هیچ ایرانی توهین کند واقعامن امروز از توهینی که به شاه بر کنار شده شد،وما خوش حال شدم وشدیم در برابرملتهای دیگرووجدان خودم خجالت میکشم بیاییم دیگر کاری نکنیم آینده شرمنده خود وتاریخ شویم شعارزده نشویم ودور اندیش تر شویم میگویم کاش انقلاب نکرده بودیم حال که انقلاب کردیم دیگر اشتباه نکنیم بلکه خودونزدیکانمان راروشن واصلاح کنیم ومثل پدران هنرمندمان که رومی ومغول وغیره را ایرانی کردند و ماکه هنوز شعر حافظ هاومولاناها مان را به زبان امروز مان میخوانیم وبه آن فخرومباهات میکنیم روحشاد شاد وراحشان چراغ راهمان .انشاءالله davood derafshi

    پاسخحذف
  14. متاسفم شیرو خورشید را خمینی حذف کرد ولی پرچم یک کشور جند هزارساله لوگو نیست که عوض بشه

    نشان خورشید بر شیر در سنگهای تخت جمشید هم هست

    پاسخحذف